پکیج تصفیه فاضلاب

 

پکیج تصفیه فاضلاب یا دستگاه تصفیه فاضلاب، در واقع تکنولوژی نسبتاَ جدید، کارآمد و قدرتمندی است که به منظور سهولت در جمع آوری و انتقال فاضلاب به تصفیه خانه های بزرگ شهری مورد استفاده قرار می‌گیرد. انواع پکیج تصفیه فاضلاب که در مدلهای متریالی مختلفی چون: پکیج تصفیه فاضلاب پلی اتیلنی، کامپوزیتی و فلزی تولید میگردد، در حقیقت در پاسخ به نیازهای موجود در امر جمع آوری و انتقال فاضلاب و هزینه های گسترده‌ی آن توسط طراحان حوزه آب و فاضلاب تولید شده است و همچنین قادر است که با سیستم مدرن و قدرتمند خود، فاضلاب را به خوبی و در چندین مرحله تصفیه نموده و پسآب خروجی باکیفیتی را به افراد و صاحبان صنایع تحویل دهد. پسآب خروجی که میتواند بخشی از مشکل کم آبی موجود در صنایع را حل نماید. در ادامه با ویژگیهای مختلف دستگاه تصفیه فاضلاب آشنا خواهیم شد.



اجزای تشکیل دهنده انواع پکیج تصفیه فاضلاب

انواع پکیج تصفیه فاضلاب اعم از انسانی، صنعتی و بهداشتی، از اجزا و تجهیزات یکسانی تشکیل شده اند که این اجزا عبارتند از:

·        واحد آشغالگیری و دانه گیری

·        مخزن ته نشینی

·        ایستگاه پمپاژ

·        بخش متعادل سازی و تنظیم پساب ورودی

·        واحد کنترل PH

·        واحد ذخیره و هضم کننده لجن

·        واحد بیولوژیکی

·        ازن ژنراتور

·        تابلو کنترل

·        سیستم هوادهی

پکیج تصفیه فاضلاب و نقشی تعیین کننده در صنعت

دستگاه تصفیه فاضلاب قادر است فاضلاب انسانی، صنعتی و بهداشتی را گندزدایی کند و پسابی تصفیه شده، بدون بو، زلال و قابل تخلیه در طبیعت تحویل دهد. تصفیه فاضلاب در 2 مرحله اولیه و ثانویه انجام می شود. در مرحله اولیه 40 تا 60 درصد مواد معلق و آلاینده ها حذف می‌شوند و در مرحله ثانویه، بیش از 90 درصد مواد جامد و مواد آلی مضر از بین می روند.

استفاده از پکیج تصفیه فاضلاب از اهمیت بالایی برخوردار است؛ زیرا باعث می شود کمبود منابع آب در کشورهای مختلف جبران شود و بحران جهانی آب کنترل گردد. با استفاده از این دستگاه، فاضلاب و پساب تصفیه شده دوباره به چرخه مصرف برمیگردد و دوباره مورد استفاده قرار می‌گیرد. به عبارت دیگر، با استفاده از این سیستم میلیاردها تن فاضلاب تصفیه می‌شود و برای امور دیگر صنعتی و غیرصنعتی، مجددا مورد استفاده قرار می‌گیرد. البته در روند تصفیه فاضلاب و کیفیت پساب خروجی، عوامل مختلفی همچون:

·        جنس بدنه دستگاه، کیفیت

·        میزان آلایندگی فاضلاب

·        میزان فاضلاب ورودی به پکیج

·        و ...، موثر می‌باشد.

نحوه کار دستگاه تصفیه فاضلاب

پکیج تصفیه فاضلاب به 3 روش فیزیکی، شیمیایی و بیولوژیکی عملیات تصفیه و گندزدایی را انجام می‌دهد. در روش فیزیکی از UV و ته نشینی استفاده می‌گردد و ابتدا آشغالگیری و سپس عملیات دانه گیری و فیلتراسیون انجام می شود. این روش برای تصفیه فاضلاب کارخانه ها، کارگاه ها، صنایع و شرکت های تولیدی مناسب است. تصفیه به روش شیمیایی کمی پیچیده و گران است و در این روش از کلر استفاده می‌شود. عیب بزرگ این روش این است که در انتهای عملیات، لجن زیادی تولید می‌شود که این لجنها سمی هستند و برای از بین بردن آنها باید هزینه گزافی تقبل شود. در روش بیولوژیکی از باکتری، اکسیژن و لجن فعال استفاده می شود و تصفیه به صورت هوازی و بی هوازی انجام می گردد. این روش برای تصفیه فاضلاب مجتمع های مسکونی و تجاری مناسب و ایده‌آل است.

تصفیه پساب تولیدی با استفاده از پکیج تصفیه فاضلاب دارای چند مرحله است که در زیر این مراحل را توضیح داده ایم.

1. مرحله اول جمع آوری فاضلاب است که این کار توسط شهرداری ها، صاحبان مجتمع ها و کسب و کارها انجام می شود. سپس تمام فاضلاب جمع آوری شده به یک نقطه مرکزی منتقل می شود. این فاضلاب و پساب با استفاده از سیستم های زهکشی شده زیر زمینی و سیستم های تخلیه خاص به پکیج تصفیه فاضلاب هدایت می شود. این جا به جایی و انتقال فاضلاب باید در شرایط بهداشتی انجام شود و افرادی که این کار را انجام می دهند، لباس های مخصوص بپوشند.

2. مرحله بعدی کنترل بو است که بسیار مهم و حائز اهمیت می باشد زیرا بوی فاضلاب آزار دهنده است و مردم ساکن در مناطق اطراف را اذیت می کند. در این مرحله بوی نامطبوع و تمام منابع تولید بو با استفاده از مواد شیمیایی از بین می روند.

3. مرحله سوم غربالگری می باشد. در این مرحله تمام اشیای بزرگ و قابل مشاهده مانند پوشک، پنبه، پلاستیک، لوازم بهداشتی، دستمال مرطوب، بطری های شکسته و درب های بطری از بین می روند زیرا ممکن است این اشیا به دستگاه و پکیج آسیب برسانند.

4. مرحله بعدی تصفیه ثانویه است که به آن فرآیند لجن فعال نیز می گویند. در این مرحله با استفاده از باکتری ها و اکسیژن، میکروارگانیسم های کوچک و مواد آلی باقی مانده از بین می روند. این مرحله عموما 3 تا 6 ساعت زمان می برد.

5. مرحله بعدی رسیدگی به جامدات است. در این مرحله از گازهای متان استفاده می شود و تمام مواد آلی و مواد جامدی که در تصفیه اولیه و ثانویه از بین نرفته اند و باقی مانده اند، از بین می روند.

6. مرحله ششم تصفیه ثالث نام دارد که طی آن 99 درصد ناخالصی های فاضلاب از بین می رود. از این مرحله بیشتر در کارخانه های تصفیه آب آشامیدنی استفاده می شود و فرآیندی گران و زمان بر می باشد.

7. مرحله بعدی ضد عفونی می باشد. بعد از انجام تمام مراحل باز هم ممکن است مواد آلی و موجودات زنده ای در فاضلاب باقی مانده باشند، به همین دلیل در آخر از ترکیبی از کلر و هیپوکلریت سدیم استفاده می شود تا فاضلاب و پساب به طور کامل ضدعفونی گردد. این مرحله حدودا 20 تا 25 دقیقه زمان می برد.

8. مرحله آخر تصفیه لجن است. این مرحله 24 ساعت زمان می برد و طی آن تمام لجن های تولید شده و غلیظ شده از بین می روند. لجن باقی مانده و خروجی در انتهای این فرآیند می تواند در صنعت کشاورزی استفاده شود.



انواع کاربرد دستگاه تصفیه فاضلاب

پکیج تصفیه فاضلاب کاربردهای فراوانی دارد و برای تصفیه پساب صنایع و مشاغل مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرد. کاربری‌های مختلفی از جمله:

- ساختمانهای اداری

- مجتمع‌های مسکونی، تجاری و تفریحی

- کارخانجات و کارگاه‌های تولیدی

- بیمارستان‌ها و سایر مراکز درمانی

- پالایشگاه‌های نفت و گاز

- صنایع تولید کود و آفت کش‌ها

- صنایع غذایی و لبنی

- صنایع کاغذسازی و مقواسازی

مزایای پکیج تصفیه فاضلاب

پکیج تصفیه فاضلاب دارای مزایای متعددی می باشد که میتواند به شدت در جلوگیری از سرایت آلودگی به طبیعت و محیط زیست و به کار گیری پسآب خروجی در آبیاری گیاهان، باغات و مزارع کشاورزی (بهینه سازی مصرف آب تصفیه شده) موثر باشد. در ادامه به بررسی برخی دیگر از مزایای انواع دستگاه تصفیه فاضلاب پلی اتیلنی، فلزی و کاپوزیتی اشاره خواهد شد:

1.     بهینه سازی مصرف آب و کاهش برداشت از منابع آب زیر زمینی

2.     قابلیت انتقال راحت فاضلاب به تصفیه خانه های شهری (بدون آلودگی)

3.     قابلیت پرتابل بودن آن و قابلیت جابجایی پکیج پس از پروسه نصب و راه اندازی.

4.     قابلیت نصب راحت در محل کارگاه های تولیدی و صنعتی (local)

5.     کاهش سرایت آلودگی به محیط زیست

6.     نحوه آموزش و استفاده از آن برای اپراتورها بسیار ساده می باشد.

7.     به راحتی امکان افزایش ظرفیت پکیج تصفیه فاضلاب در هر زمانی که دلتان بخواهد وجود خواهد داشت؛ در واقع این تغییرات و افزایش ظرفیت پکیج را حتی پس از انجام مراحل نصب و راه اندازی و استفاده از آن وجود خئاهد داشت.

8.     آنالیز قیمت پکیج تصفیه فاضلاب در قیاس با تصفیه خانه های بتنی فاضلاب، حاکی از قیمت مناسب تر پکیج در دبی های کمتر از ۵۰۰m³/d می باشد.

9.     به دلیل بهینه سازی سیستماتیک و تجمیع کارایی و تکنولوژی تصفیه آب در یک پکیج، بهینه سازی فضایی مناسبی برای نصب دستگاه به وجود آمده است.

10. به عبارت دیگر، پکیج تصفیه فاضلاب فضای کمتری را در محیط کارگاه اشغال خواهد نمود و امکان سفارش و ساخت این دستگاه ها در ابعاد مختلف و مورد نیاز محیطهای کوچک صنعتی و کارگاه‌های تولیدی وجود دارد.

همچنین بایستی به این نکته اشاره داشت که در پروسه تصفیه سازی و گند زدایی فاضلاب، هیچگونه بویی به محیط ساتع نمیگردد.

انواع پکیج‌ تصفیه فاضلاب بر مبنای جنس پوشش بدنه

به طور کلی پوشش بدنه انواع دستگاه تصفیه فاضلاب که تمامی سیستمهای هواده و تکنولوژیهای تصفیه در آن جای میگیرد، در سه دسته عمده فلزی، کامپوزیتی و پلی اتیلنی قابل تقسیم بندی می‌باشند:

پکیج تصفیه فاضلاب پلی اتیلنی

پکیج تصفیه فاضلاب پلی اتیلنی را به جرئت میتوان در زمره‌ی پراستفاده ترین تجهیزات آب و فاضلاب قرار داد و بسته به ظرفیت مورد استفاده صاحبان صنایع، میتوان از لوله های دوجداره پلی اتیلن با قطرهای 2، 2.5 و البته 3 متر در آنها بهره برد. بد نیست بدانید که بدنه های پلی اتیلنی مقاومت بسیار بسیار ویژه‌ای را از خود در مقابل مواد اسیدی و سیالات غلیایی از خود نشان می‌دهند و همین عامل، مهمترین دلیل استقبال گسترده از دستگاه‌های تصفیه فاضلاب پلی اتیلنی به شمار میرود.

پکیج تصفیه فاضلاب کامپوزیتی

این نوع دستگاه تصقفیه فاضلاب نیز در اندازه‌ها و ظرفیتهای مختلفی قابل طراحی و تولید میباشند و جنس بدنه‌ی آن از ترکیب مواد کامپوزیتی و الیاف و البته رزین تشکیل یافته است. این مدل از تجهیزات نیز در مقابل مواد خورنده و اسیدی فاضلاب مقاومت خوبی داشته و قابلیت طراحی به صورت مدولار ر دارند.

دستگاه تصفیه فاضلاب فلزی

این مدل از پکیجهای تصفیه ای نیز از ترکیب ورقهای فولادی سیاه با سه لایه رنگ آمیزی اپوکسی تشکیل می‌یابند و بسته به نیاز و بودجه‌ی کارگاه‌های تولیدی، «ظرفیت»، «میزان ضخامت بدنه» و همچنین «میزان ضخامت ورق کف» آن می‌تواند دستخوش تغییراتی در طراحی بدنه شود.

Comments